Hotspots Hemertse 8

01. Start – Liedje Kasper Heineke
02. Kerk Ophemert – Arie Arendonk
03. Molens – Chiel van Kuilenburg
04. Vikingaanval – Erik Verhelst
05. Brouwerij de Zwaan – Erik Verhelst
06. Stiftsche Uiterwaarden – Gedicht Ineke Touwen (nog monteren)
07. Stolpersteine – Ro Kalker (fragment uit bestaand materiaal halen)
08. Huis Op Hemert (tekst en foto)
09. Stichting…
10. Fruitteelt – Wim van Beuzekom
11. Æneas Mackay
12. Kapelstraat -(tekst en foto Duitse Orde)
13. Kasteel Ophemert – Ella Kok Majewska (nog opnemen)
14. Mariabos (tekst en foto)
15. Mauritslinie – Aart Kusters
16. De Schelp – Melvin Koenings (nog opnemen)

Routekaart

01. Start

Welkom bij de wandelroute Hemertse 8! In het afwisselende Betuwse landschap kun je wandelen door het prachtige dorp Ophemert.
De Hemertse 8 is een van de weinige wandelroutes in ons land met een eigen lied! Singer-songwriter Kasper Heineke maakte het en zingt het in zijn eigen studio.

En om met zijn woorden te spreken:

“Kom wandel met ons mee
Over kronkelpad en allee.

Kom wandel de Hemertse 8
Een lieflijk avontuur dat op ons wacht!”

02. Sint Maartenskerk

Het is moeilijk voor te stellen, maar lang hebben in het kleine dorp Ophemert twee grote kerken gestaan. De huidige Sint Maartenskerk bestond al in het jaar 1028 en werd gesticht door het bisdom Utrecht. Een nog veel oudere kerk werd opgericht door een ander bisdom, dat van Luik. Deze zogenaamde Sint Lambertuskerk stamt al uit de jaren 850-950.

Na de reformatie eind zestiende eeuw ging het snel bergafwaarts met veel katholieke kerken. Ze werden protestants of niet meer gebruikt zoals de Sint Lambertus. Vanaf 1677 werd de Sint Lambertus afgebroken.

Naast deze twee kerken was er sprake van nog andere gebedshuizen in Ophemert. Zo was er de kapel van de Ridderlijke Duitse Orde, inmiddels verdwenen. Van 1875 tot 1920 stond een synagoge aan de Waalbandijk en dat was voor de Joodse families een belangrijke plek voor samenkomst. Dit gebedshuis is ook geheel verdwenen.

Arie Arendonk is voorzitter van de PKN in Ophemert en Zennewijnen en leidt ons rond in de enige kerk die nog overgebleven is: de Sint Maartenskerk.

03. De molens van Chiel

Terkst volgt.

04. Vikingaanval

Rond het jaar 1006 werd het dorp Ophemert getroffen door een Vikingaanval, een van de laatste plundertochten in het rivierengebied. De Vikingen, die via de Waal het binnenland konden bereiken, stonden bekend om hun snelle schepen en onverwachte aanvallen op dorpen en kloosters. Volgens middeleeuwse kronieken werd in dit jaar meerdere dorpen in de Betuwe, waaronder Ophemert, verwoest en geplunderd.

De bewoners van het dorp, dat toen waarschijnlijk bestond uit enkele boerderijen en een houten kapel, konden weinig weerstand bieden. De aanvallers namen vee, graan en kostbaarheden mee en staken huizen in brand. Het duurde jaren voordat de streek hersteld was van de schade.

Toch bleef Ophemert bewoond en herrees het dorp op dezelfde plek. De herinnering aan deze aanval leefde voort in de verhalen van de monnik Alpertus van Mertz en kreeg onverwacht wetenschappelijke onderbouwing na archeologische opgravingen. Archeoloog Erik Verhelst van RAAP laat ons recent gevonden bewijzen zien van deze aanval. Een tastbare link met de roerige tijd waarin de rivieren niet alleen handelsroutes, maar ook gevaren met zich meebrachten.

05. Brouwerij De Zwaan

Tekst volgt.

06. Stiftsche Uiterwaarden

De Stiftsche Uiterwaarden, gelegen langs de Waal bij Ophemert, vormen een bijzonder stukje riviernatuur met een rijke geschiedenis. De naam verwijst naar het stift van de Ridderlijke Duitsche Orde, die hier eeuwenlang gronden bezat. Deze uiterwaarden dienden destijds als hooi- en graaslanden voor het stift en de dorpsbewoners, maar ook als natuurlijke bescherming tegen hoogwater. De Kil is een voormalige loop van de Waal uit de 17e eeuw.

Tegenwoordig maken de Stiftsche Uiterwaarden deel uit van het natuurgebied van Staatsbosbeheer, waar rivier en natuur vrij spel hebben. De Waal mag hier weer overstromen, waardoor wilgenbossen, bloemrijke graslanden en geulen ontstaan — waardevolle leefgebieden voor vogels, bevers en talloze planten.

Tijdens een wandeling ervaar je er de dynamiek van het rivierenlandschap: het voortdurende samenspel van water, wind en klei. Het gedicht dat je hoort is van Herman Verweij en wordt voorgedragen door Ineke Touwen.

07. Stolpersteine

Rond 1800 vestigden de eerste Joodse gezinnen zich in Ophemert.

Ro Groenhof-Kalker vertelt Ada Hennekens en Joyce Bloem over de Tweede Wereldoorlog en haar leven in de concentratiekampen. Opname uit 2015.
Camera & montage: Claas Sweeris, RTV Betuwe

Ro Groenhof-Kalker overleed op 9 januari 2018 in haar huisje in Ophemert.

Tekst nog herschrijven, deze is van de site van de Hemertse 8:
Deze zogenaamde struikelstenen (Stolpersteine) herdenken het gezin Kalker, dat in 1943 in concentratiekamp Sobibor is vermoord. Het was nog het enige Joodse gezin dat in het dorp woonde op dit adres. De Duitse kunstenaar Günter Demnig begon in 1997 met het leggen van de eerste Stolperstein in de Berlijnse wijk Kreuzberg. Inmiddels liggen er in vele landen al Stolpersteine. Het is een herinnering aan de slachtoffers van de Holocaust in de Tweede Wereldoorlog. Een Stolperstein is een betonnen steen van 10 x 10cm, met aan de bovenkant een messing plaatje waarin de naam, geboorte- en overlijdensdatum en de plaats van overlijden wordt gestanst.

08. Huis Op Hemert

In het hart van Ophemert bevindt zich het multifunctionele centrum Huis op Hemert, een warme ontmoetingsplek waar bewoners elkaar treffen en verenigingen samenkomen. Het gebouw biedt zalen, een gymzaal, vergaderruimtes en een gezellige bar‑foyer, ideaal voor zowel feestelijke bijeenkomsten als trainingen of sportactiviteiten.

Maandelijks worden er activiteiten georganiseerd voor jong en oud: van vrije inloop en handwerkclub tot pubquizzen en gezamenlijke maaltijden.

Dankzij deze veelzijdigheid vervult Huis op Hemert echt de functie van dorpshuis: het versterkt de sociale cohesie, stimuleert vrijwilligerswerk en geeft het dorp een actieve kern waar iedereen welkom is.

09. Gronden in eigendom van Stichtingen

Tekst volgt over Sint Nicolai Broederschap e.d.

10. Fruitteelt in de Betuwe

De Betuwe staat al eeuwen bekend als het fruitcentrum van Nederland. De vruchtbare kleigrond, gevormd door eeuwen van overstromingen van Rijn en Waal, bleek uitermate geschikt voor de teelt van appels, peren, kersen en pruimen. Wat begon als kleinschalige dorps- en kloostertuinen groeide vanaf de negentiende eeuw uit tot een bloeiende fruitteeltregio.

In en rond Ophemert vind je nog altijd boomgaarden die dit landschap kleur geven. In het voorjaar veranderen ze in een zee van bloesem, en in de zomer en herfst wordt er geoogst voor markten en fruitverwerking. De fruitteelt bracht niet alleen welvaart, maar ook een herkenbaar coulisselandschap van dijken, hoogstamboomgaarden en kronkelende weggetjes.

Vandaag combineren moderne fruittelers traditie met innovatie: oude rassen worden gekoesterd naast nieuwe teeltvormen en duurzame methoden. Zo blijft de Betuwe een levend symbool van het samenspel tussen mens, natuur en landbouw – en van het zoete karakter van het rivierenland.

11. Æneas Mackaylaan

Deze laan is vernoemd naar Æneas Mackay, een markante politicus en staatsman uit de 19e eeuw. Mackay stamde uit de Schotse adellijke familie die al eeuwenlang verbonden is met kasteel Ophemert. Hij studeerde rechten in Utrecht en Leiden en maakte daarna carrière in de politiek, net als zijn oom en naamgenoot Æneas Mackay sr.

In 1888 werd Mackay minister-president van Nederland. Tijdens zijn kabinet zette hij zich in voor beter onderwijs en versterking van de parlementaire democratie.

Diverse scholen straatnamen in Nederland dragen zijn naam, wat natuurlijk voor veel verwarring zorgt door dat ongebruikelijke ‘Æ’-teken in zijn voornaam!

12. Kapelstraat, Duitse Orde (alleen foto + tekst)

In Ophemert herinnert de naam Kapelstraat aan een bijzonder stukje middeleeuwse geschiedenis: de aanwezigheid van de Ridderlijke Duitsche Orde. Deze ridderorde, ontstaan rond 1190 in het Heilige Land, had in de late middeleeuwen ook bezittingen in de Betuwe. In Ophemert bezat de Orde een kleine kapel of gebedshuis, vermoedelijk met enkele omliggende gronden. De orde speelde een rol in het religieuze en maatschappelijke leven van het dorp, naast haar bredere taak om armenzorg en bescherming te bieden aan reizigers en zieken.

Hoewel de kapel zelf allang verdwenen is, leeft haar herinnering voort in de namen Kapelstraat en Kapelhof, die verwijzen naar de plek waar zij ooit heeft gestaan. Ook de Stiftsche Uiterwaarden grijpt terug op bezittingen van deze orde.

De Ridderlijke Duitsche Orde had verspreid over Nederland meerdere commanderijen, waaronder in Utrecht en Gemert. De vestiging in Ophemert was klein, maar maakt duidelijk dat ook dit rivierdorp deel uitmaakte van een groter religieus netwerk dat het landschap mede vormgaf.

13. Kasteel Ophemert

Kasteel Ophemert is een markant middelpunt van het dorp en een van de mooiste kastelen van de Betuwe. Het huidige gebouw dateert grotendeels uit de zestiende eeuw, maar op deze plek stond al in de middeleeuwen een versterkt huis dat diende ter verdediging van de Waal en de omliggende dorpen. Door de eeuwen heen is het kasteel meerdere keren verbouwd, waarbij oude elementen — zoals de ronde toren en delen van de gracht — behouden bleven.

Het kasteel was eeuwenlang in bezit van de adellijke familie Van Lynden, die een belangrijke rol speelde in de lokale geschiedenis. Daarna kwam het door vererving in handen van de Schotse familie Mackay. Rondom het huis liggen een landgoed en park met oude lanen, boomgroepen en uitzicht over de uiterwaarden.

Tegenwoordig is Kasteel Ophemert particulier bewoond, en wordt grondig verbouwd. Bij hoge uitzondering mochten wij er opnamen maken, samen met de directeur van het regionaal Archief Rivierenland: Ella Kok-Majewska.

14. Mariabos (alleen foto + tekst)

Het Mariabos is een begrip in Ophemert en omgeving. De inwoners vertoefden hier vroeger graag bij de vijver en wandelden over de bospaadjes. Om de hond uit te laten of de schaduw op te zoeken. Geliefden kerfden hier hun namen in de bomen.

Actuele situatie: Het bos is tot nader bericht afgesloten voor recreanten. Dit deel van het ommetje Hemertse 8 kan dan ook niet worden belopen. Vanwege loshangende bomen en takken (door harde wind i.c.m. essentaksterfte) en zeer natte omstandigheden is openstelling voor recreanten niet verantwoord. Hij is nog niet duidelijk wanneer het bos – dat eigendom is van Lord Mackay – weer open wordt gesteld.

15. Mauritslinie

De Mauritslinie, ook wel bekend als de Staatse Linie langs de Waal, was een verdedigingslinie uit de tijd van de Tachtigjarige Oorlog (1568–1648). Ze werd aangelegd in opdracht van prins Maurits van Oranje om de noordelijke oever van de Waal te beschermen tegen Spaanse invallen vanuit het zuiden. De linie bestond uit een reeks wachttorens, redoutes en schansen, strategisch geplaatst tussen Gorinchem en Schenkenschanz.

De linie vormde een belangrijk onderdeel van de Staatse verdediging: vanaf de hoge Waalbandijk konden soldaten de rivier overzien en vijandelijke troepen vroegtijdig signaleren. De schansen waren kleine aarden forten, terwijl de redoutes dienden als uitkijkposten en communicatiestations.

Na het einde van de oorlog verloor de Mauritslinie haar militaire betekenis. De aarden wallen werden geëffend, de wachttorens verdwenen. Tegenwoordig is van de linie weinig meer zichtbaar, al herinneren plaatsnamen, veldstructuren en archeologische resten nog aan dit stukje militaire geschiedenis.

De Mauritslinie toont hoe het rivierenlandschap van de Betuwe ooit letterlijk de frontlinie was in de strijd om de Nederlandse onafhankelijkheid.

16. De Schelp

Tekst nog herschrijven, komt van Hemertse 8 website:
De Muziekschelp staat midden in het dorp en is een karakteristiek monumentaal podium voor buitenkunst. Muzikanten kunnen door de vorm van de schelp zonder versterking spelen. Deze muziekschelp wordt regelmatig gebruikt voor uitvoeringen van muziekvereniging Euphonia (in 1907 opgericht en nog steeds actief) en andere evenementen.